Jeg leste
en artikkel i Dagen, 2.mai, med tittelen ”Kaster ut vestlige misjonærer”.
Ja, var
det egentlig det det dreide seg om?
Sitter vi
fast i gamle holdninger fra den kalde krigen?
Kan vi
våge å tro at det kan komme noe godt fra østfronten?
Er et
ikke slik, som vi har hørt i alle år, at samme hva ledelsen i Russland gjør, så
må det være mistenkelig? Ja, det må være fordekt gammel-kommunisme!
Og den
russisk-ortodokse kirken, kan den ha noe
genuint kristelig ved seg?
I ingressen
i innlegget i avisen kunne vi lese at russiske myndigheter vil begrense vestlig innflytelse, og at de
får støtte fra den russisk-ortodokse kirken.
Om det i den sammenheng også blir et ’nei-takk’ til kristen virksomhet
med vest-europeisk kulturell bagasje, er det ikke så underlig.
Det har vært en god del skriving her
i avisene i det siste om oppgjør med usunne kristne grupper med karismatiske
makt-personer; den norsk folkekirken har nylig avgjort å bryte med de store,
gamle kirkesamfunn og deres tradisjon i og med at det legges til rette for
enkjønns-vigsel. I vesten har de protestantiske kirkene produsert et stort
mangfold av varianter av kirkesamfunn, mer eller mindre bevisste i sin Gudstro.
Tror vi, kan hende, at vi vet mer om
hva sann kristendom egentlig er fordi vi er vestlige – at vi vet bedre enn det
eldste kirkesamfunn i verden? Har vi hørt Kirill, Patriarken av Moskva og hele
Russland preke? Jeg leste påskebudskapet hans for de tre-fire siste årene, og
jeg ble glad. Jeg fikk nytt mot. Her var det sann og ekte kristendom. Jeg
frydet meg over den stillingen han har i Russland og i forhold til
styresmaktene.
Jeg leser
en bok, ”The Holy Place, Architecture,
Ideology and History in Russia” om katedralen i Moskva som kalles Frelseren
Kristus-katedralen. Der kommer mye av Russlands forhold til Europa og de
vestlige ideologier fram. Det er med utgangspunkt opplysningstidens
anti-kristelige sentiment at de ser forfallet i moderniteten. I Russland var det en selvforståelse blant kirkens menn
at de var bærere av sann kristen tradisjon og de var Europas vei til nytt håp.
Mye av dette ble overkjørt i kommunismes tid – men nå har kirken fått et mye
større fotfeste blant folk flest enn før kommunismen.
I en artikkel jeg leste i
Aftenposten for noen dager siden, gikk det fram at økningen i dem av
befolkningen som definerte seg som kristne i Russland har gått opp fra 30% til
72%.
Jeg har
vært nysgjerrig på den ortodokse kirke og gikk på et ”Orthodoxy 101’-kurs i den
gresk-ortodokse kirken nær der jeg bodde for noen år siden. Jeg har lest
igjennom introduksjonsbøker av Kallistos Ware og fr Calton. Jeg har lest
igjennom liturgien flere ganger og bruker en liten ortodoks bønnebok i
andaktslivet. Jeg møter en levende tro i det jeg leser, og en verden som åpner for
Guds virkelighet i mange aspekter av livet. Det er rom for undring, tvil,
glede, tillit. Det er rom for det vakre, for kontemplasjon over Kristus og hans
Ord. Det er rom for å være et menneske i Guds rike.
Kanskje
det er på tide å vende blikket østover, et forventningsfullt blikk. Kanskje
finner vi fram til hverandre som brødre og søstre i Ånden. Den kalde krigen er
over; den ateistiske kommunismen er død. Gud er Gud; Kristus lever.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar