Tidlig i
kirkens historie ble det viktig å gi uttrykk for Gudsforholdet i den
arkitektoniske utformingen av rommet. De første kristne samlet seg i Tempelet i
Jerusalem, et storslagent bygg med det formål å legg til rette for oppgjør med
synd, for soning og renselse. Opprinnelig
var det en telt-konstruksjon som var rammen for møtet med Den Hellige, og
folket var på vandring. Senere ble det et permanent tempelbygg, og
instruksjoner for bygget er angitt i Mosebøkene. Ingenting ble overlatt til tilfeldigheter
eller til menneskelig forstand eller tolkning. Det er klart foreskrevet både
hvordan en skulle lage de ulike kar og redskaper, for interiør og utsmykning.
Offer-ritualene er intrikate, men har noe felles trekk. Presten måtte selv være
sonet for, være ren før han kunne komme med sonoffer for andre. Å komme nær det
hellige med urenhet av noe slag var livsfarlig. Det eneste som gjorde disse ofringene
virksomme i forholdet mellom Gud og mennesker var at de ble utført på Guds
løfter. Fordi Gud selv hadde lagt premissene, kunne en prest med frimodighet forvente
at syndene ble sonet og tilgitt.
Det
sakrale rom i kristen tradisjon har en lang historie. Som i de aller fleste
bygg, er det funksjonen som definerer utformingen, men vi ser også et samspill
– at utformingen gjenspeiler Gudsforholdet. De fleste lutherske kirkene i Norge
har minimalt med utsmykning, men de fleste har midtgang og blikkfanget er
alteret. Det er tydelig angitt retning for bevegelse. Ofte står talestol og
lekter på siden av alteret, noen ganger er talerstolen hevet. Dette bygget har
en særlig funksjon: å formidle Guds nåde og Guds tilgivelse for synd. Det
skal hjelpe en som kommer dit til å erkjenne sin egen synd, bekjenne det for
Gud, komme til Gud i bønn, og få ta imot tilgivelse, og bli styrket i troen og
håpet.
Vi har et alter, gjerne med
altertavle, men vi har ikke noe offer å bringe. Når vi kommer opp, ser vi symboler
i altertavlen eller i annet synlig interiør, noe som peker på Jesus som Guds
offerlam. Vi kan våge oss nær Den
Hellige fordi vi har soningen i Jesus Kristus. Enhver som er født av Gud har
hans Ånd. Og denne Ånden viser oss hvem Jesus er. Vi blir renset i Kristi blod
– det høres litt makabert ut, men livet er i blodet, og vi må bli renset
for vi kan komme inn for Guds ansikt.
Jeg vet det høres forferdelig ut, men det er forferdelig. I hele Norges
land kan prester og andre få skjende disse sakrale rommene og misbruke Guds
navn, hans Ord og vrake løfter om forsoning og oppreisning. Eller kan de det? Så vidt meg bekjent
tilhører ingen kirkebygg Den norske folke-kirke. De tilhører kommunene de
ligger i. Tradisjonelt er det et menighetsråd som pusler med en del av
aktiviteten i kirken, i samarbeid med Dnk, som bidrar med prest og andre
betalte funksjoner. Det er fordi tradisjonelt var det statskirkeordning. Det er
ingen grunn til at de lokale kirkene ikke skal kunne benyttes av kristne som er
utenfor Dnk. Om argumentet mot dette skulle være at kirkene ble reist som lutherske kirker, er det bar å minne om
at Dnk at ikke lenger er luthersk. Det burde
heller ikke være noen grunn til at lokale kristne ikke skal få lov til å hegne
omkring sitt lokale kirkerom og verne det fra å skjendes. Jeg vil gjerne
verne om det sakrale rom i bygda her jeg bor, for det er vitalt viktig for meg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar