“Hvorfor kaller du meg Herre og gjør ikke som
jeg sier?”
Kristenhetens
tidligste bekjennelse går ut på dette : Jesus Kristus er Herre.
Martyren
Stefanus ga et sterkt vitnesbyrd i bønnen: “Herre Jesus, ta imot min ånd.”
Jeg
tenker mye på det. Jeg har forestillinger om hva ordet ”herre” innebærer. Jeg
får assosiasjoner til en sterk leder, en god leder, en hyrde som leder flokken.
Jeg får assosiasjoner fra føydaltiden med riddere og en herre som har ansvar
for dem som bor innenfor hans domene. Jeg ser for meg en sterk kriger, en som
kjemper som en konge i fordums tid. Jeg leser i Skriften om Den rettferdige
kongen, han som regjerer med rettferdighet og mildhet. Jeg tenker på en kosmisk
duell og min Herre som en seirende helt.
Kanskje
er mine forestillinger preget av Bibel + historiske anekdoter, og de siste kan
alltids korrigeres. Uansett står jeg overfor en autoritet: Jesus Kristus er
Herre – i verden, i universet, i evighet. Jeg står overfor en autoritet i mitt
liv. For det å være kristen er å være en Jesu etterfølger, en tjener. Det betyr
at mitt forhold til Kristus er et herre/tjener-forhold.
Betyr det
at jeg må oppføre meg pent og være snill pike?
(Det skulle da bare mangle! tenker du kanskje, for dyden er vel det gode?). Betyr det at jeg legger meg flat for en
annens autoritet i mitt liv? Betyr det at jeg skal underkaste meg, blindt , og
håpe på det beste, eller tolke omstendigheter slik at det alltid forsvarer min
Herre?
Jesus
Kristus er i dag en levende realitet. Han troner i Guds rike. Han har all makt
i himmel og på jord. Dette er ikke bare noe jeg tror, det er et faktum, samme
hva en tror om det. Spørsmålet som melder seg er da: Hvordan bruker Jesus
Kristus sin makt og sin autoritet?
”Får
Sønnen frigjort dere, er dere virkelige frie”, sier apostelen Johannes.
Her
finner vi en dyp sammenheng mellom frihet og lydighet.
En Herre
som setter oss fri er en Herre som ser vårt fangenskap, som kan bryte lenker og
frigjøre oss.
Frihet
har alltid sine grenser; det er aldri snakk om grenseløshet. Grenser gir
trygghet. Tenk på et barn i en barnehage – uten gjerder ville det ikke være en
god lekeplass.
Grenser
definerer betingelse for lydighet, men det er ikke dydens stoiske idealer som
ligger til grunn for disse betingelsene, men noe mye bedre: kjærligheten.
Jeg
kommer med tillit og frimodighet fram for min Herre i alle livets
omstendigheter, og jeg er inderlig takknemlig for at Jesus er Herre, og ikke
jeg selv. Jesus er Herre og ikke mannen min eller ungene, familien, jobben
eller venner. I dette ligger også at min Herre har ansvar
for meg og mitt liv; min framtid ligger i hans hender.
Det
ligger er ufattelig frihet i å leve med det.
Hva
så med fordringene?
Hva med
det som ligger i rollen som tjener, etterfølger, osv.? Hva krever det av meg?
Kanskje
hadde det vært greit om jeg kunne liste opp de 10 bud, generelle leveregler for
god kristelig livsførsel med utgangspunkt i
å elske Gud og min neste, eller mer konkrete tilfeller av bibelsk
moral i GT eller Paulinske brev. Nei, da
havner vi fort i en form for
’gjerningskristendom’ som Paulus tar kraftige oppgjør med .
Fordringen
ligger i forholdet til Kristus selv: Han er en
Herre som kjempet og led for meg, gjorde det i kjærlighet.. Han reddet
meg fra en dødsfelle og satte meg fri. Han gir meg en ny gave, livets gave: et
nytt liv, ny start, med en ny Ånd. Så
ligger det da et nytt fundament, et grunnleggende nytt forhold mellom meg og
Gud i Kristi Herredømme. Jeg har fått Den Hellige Ånd til å leve det kristne
livet. Det er ikke dydens stoiske idealer som kjennetegner meg som en Kristi
tjener, men den gjennomgripende kjærligheten mellom oss. Fruktene av dette
dynamiske forholdet er det gode liv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar