Er Norge
en rettsstat?
Er det
lover og forskrifter som ligger til grunn for innbyggernes rettigheter?
Har
byråkrater makt til å handle uten at rettsapparatet gir dem myndigheten?
Disse
spørsmålene dukker opp i kjølvannet av barnevernssaken i Nausdal og når det
blir klart at dette ikke er et enestående tilfelle.
Mange som
arbeider i barnevernet er mennesker med et glødende hjerte, av og til et
blødende hjerte, med vilje til det gode, med en sterk rettferdighetssans og mot
til innsats og handling. Det er sterke følelser som kommer inn i bildet.
Det som blir problematisk er når
disse følelsene hos et individ, eller i en liten gruppe som deler tilsvarende sentiment,
blir grunnlag for rettslige handlinger.
For hva er det gode? Hva er rettferdighet? Dersom dette blir opp til
byråkraten, står vi overfor et subjektivt vurderingsgrunnlag for etikk, og i
den grad byråkraten har makt, blir det også et subjektivt vurderingsgrunnlag
for retten.
Hvilken makt har egentlig byråkratene
i Norge som rettsstat?
En
familie får en representant fra barnevernet på døra – uten forvarsel, uten
rettslig begrunnelse, og blir fratatt sine egne barn med makt, og blir dømt før
noen rettslig instans har bearbeidet saken i mot dem. De blir blir fradømt
foreldreansvar og omsorg for sine barn uten å kunne forsvare seg med
rettsvesenet i ryggen. Byråkraten, som selv mener å ha monopol på det
rette, det sanne, det gode, har utøvd sin makt.
Finnes det ikke bedre alternativ?
Finnes det ikke samarbeidsvilje med familien for å bevare familie-enheten?
Ingen er ufeilbarlige; fysisk avstraffelse er inne i bildet. Så hva sier
legen? Er det snakk om helsefarlige tilstander? Nei. Ingen tegn på det var
registrert. Feil er begått – men hva er den utmålte straffen, i følge loven?
Byråkrater
i en instans som barnevernet har en vanskelig oppgave, og kan lett komme under
kritikk for ikke å handle tidlig nok, og i andre tilfeller, hvor man begår
en grundig feil ved å handle uten tilstrekkelig grunn. Hvordan ivaretar rettsstaten deres anliggende? Hvordan kan rettsstaten på samme
tid gi dem handlingsrom og ivareta rettssikkerheten for våre innbyggere?
Det
internasjonale søkelys som har kommet på Nausdal-saken er en gave til Norge. Vi
må få øynene opp for det som skurrer i vårt eget samfunn. Mange
reagerer på saken fordi familien i Nausdal er kristen. Vi må spørre
oss: er dette et utslag av ideologisk
diskriminering?
Er byråkratenes anti-kristelige holdninger en av grunnene til deres handlinger?
Hvis så, snakker vi om forfølgelse av kristne i vårt eget land.
Det er i
tillegg et spørsmål om saken i Nausdal er brudd på menneskerettighetene vi
har forpliktet oss på som nasjon. Der er det uttrykkelig slått fast at
foreldre har primæransvar for sine barn og har rett til å oppdra dem i sin
religiøse tradisjon, har rett til å opplære dem og velge skole i henhold til
sin overbevisning.
Dersom vi
vil fungere som en demokratisk rettsstat, må vi sikre innbyggerne våre mot
subjektivt verdibaserte vurderinger hos byråkrater, og at disse ikke har
tilgang til å utøve makt. Utøvende maktinstans må har rettslig kjennelse til
grunn.
Er ikke
dette innlysende?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar