Enkelt sagt er det ondes problem
at det er der. Der ligger hele problemet: nettopp i det at det finnes. Ofte
hopper vi over denne selvfølgeligheten og tenker løsninger: Hva skal vi gjøre
med det? Hvordan skal vi møte det, kurere det, finne plasterlapper… Hva gjør vi
med det?
Hvordan kan vi tenke løsning om
vi ikke tar tid til å kjenne det? Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva
kjennetegner det?
Vi kan definere det; og mange
religiøse retninger har kommet med forslag. Det er et uttrykk for en
grunnleggende brudd mellom Gud og menneske. Det er en nødvendig motsetning til
det gode. Det er en illusjon. Det er djevelske åndsmakter som står i et
opposisjonsforhold til de gode åndsmakter.
Men hvordan kan vi vite hva det
er? Vi husker Kants forklaringer av den subjektive begrensning. Likevel,
jeg vil påstå, ut fra min erfaring, at ondskap og lidelse forårsaket av ond
vilje finnes. Heidegger gir meg en pekepinn – i forestillingene om hvordan
det-ets egen virkelighet åpenbarer seg, som en indre kraft som trer fram. Jeg
tenker i første rekke på hans behandling av kunstens vesen, men jeg
trekker noe av samme tråder for åpenbaringen av det onde. Det må åpenbares
innenfra, for å kunne vise sin sanne natur.
Når jeg som menneske, fra
erfaring, bekrefter det ondes eksistens, må jeg innrømme at åpenbaringen
av det kommer innenfra. Det er ubehagelig å medgi. Det betyr at jeg selv
innehar kilden til det onde, til ondskap og onde handlinger. Likevel kvir jeg
meg for ansvaret det innebærer. Var det mitt valg å åpne for dette? Er det
mitt ansvar, om jeg er født slik?
Jeg kan rasjonalisere det bort,
og tenke at det to kilder til moral: det gode og det onde. I en slik sammenheng
blir det en nødvendig del av helheten; og det viser i relieff hva som er det
gode. Men erfaringen indikerer at den lidelse ond vilje og handling
forårsaker, den kan ikke forsvares moralsk. Det gjør vondt.
Likevel, vi tenger å se det onde i relieff: vi trenger å kjenne det igjen
i vårt eget indre: i tanker, følelser, holdninger, hemninger,…
Hvordan kan vi se det? Noe er kan hende lett, fordi det er definert i
lastekataloger, i moralske utsagn som ’du skal ikke myrde’. Vi trenger slike
retningslinjer.
Og allikevel: hvordan kjenner vi
det onde fra innsiden? Hvordan erkjenner vi det onde? Og hvordan i all verden
kan vi leve med slik innsikt og erkjennelse uten at det ødelegger oss?
Jeg tenker på Guds lys. Jeg tenker på
Kristi kors: et guddommelig oppgjør med det onde i seg selv, det onde i oss, og
ondskapens ytterste konsekvens – døden. Oppgjøret ligger i en handling utenfor
oss som griper inn i kjernen av det mørke som finnes i enhver av oss. Guds lys skinner
i dette mørket.
Jeg
er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg lever her på
jorden, det lever jeg i troen på Guds Sønn som elsket meg og ga seg selv for
meg.
Jeg var innom kirken forleden, og når presten
snakket om håp, snakket han om å finne det i oss selv. Å gå inn i seg selv og
finne kilder til håp, ble for meg et motsetningsfullt utsagn. Joda, det finnes
også positive aspekter i ethvert menneskes indre – men ikke noe som kan ta et
oppgjør med det onde som er der. Det åpnet for narsissisme, selvforherligende
navlebeskuelse og virkelighetsflukt, i motsetning til erkjennelse, bekjennelse
og fornyelse innfor Guds ansikt.
Så ligger da kjernen i det ondes
problem i meg selv som menneske, men løsningen ligger i forløsningen, som er av
Gud, og det er utenfor mitt domene. Gud
griper inn i mitt innerste; jeg dør, men får et nytt liv. Og dette livet
varer evig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar