Det er et
spørsmål om struktur, om valg og forutsetninger for deltagelse og ansvar, men i
hvilken grad fungerer det?
For fire
år siden ble kirkens egne organer, som for eksempel Kirkerådet og bisperådene, de
facto øverste lederorganer i kirken. Dette er en del av avviklingen av DnK som
den statskirke, og i 2017 går prosessen videre. På sett og vis kan vi kalle det
et ’regjeringsskifte’ i DnK, men det underlige var at i 2012 ble alle
’regjeringsmedlemmene’, dvs biskoper utnevnt av statsråd, sittende – som om
intet var hendt. Jeg tok til orde i avise Dagen den gangen og forundret meg
over at hele den gamle staben av u-valgte kirkelige ledere skulle fortsatt
fungere i samme posisjon. Hvorfor skulle de ikke alle velges etter de nye
ordningene?
Hvorfor
har det ikke vært noen reell konsekvens av maktskiftet? Er det fordi, som en av
mine kirke-venner anslo, at det ville være for mye styr? Det ville bli for mye
arbeid.
DnK ville
vært tjent med en total utskiftning – men så lenge vi nå – i de neste 4 år –
har individer i kirkeorganisasjonens ledelse som ikke fullt ut anerkjenner
kirkens overhode, kan vi gjerne vente.
For
øvrig, biskoper bør ikke sitte på livstid; det er usunt (og udemokratisk,
om man vil hive seg på det argumentet). De bør sitte i en 4-årsperiode, og
ha et par år etterpå med en vara-funksjon.
Siden det
siste valget for delegater til kirkemøtet ble vunnet av homoliberale kandidater
med til dels liberal teologi som veiledende grunnsyn, er det fullt mulig for
tradisjonelle kristne med et mer konservativt bibelsyn å innta sentrale roller
i neste valg. Det er fullt mulig å arbeide for dette i de neste fire årene. Det
er mulig i fremtiden å vedta ny kirkeordning, og nye liturgier som ikke gir rom
for vigsel av andre enn en mann og en kvinne i den kristne kirken.
Men,
kommer vi til å arbeide for det; eller blir det for mye bry?
Spørsmålet
mange stiller seg: hva kjemper vi da egentlig for? Er det tradisjonsmodellen
med en gudstjeneste en gang i uka, og hvor kirkebygget ellers er lukket? Er det
en historisk identitet i folkekirka vi vil opprettholde? Ønsker vi å arbeide
fram en konfesjons-kirke, hvor de som deltar er bevisste troende? Gudstjenester
og møter er åpne for enhver som vil komme, men skal dåpen alene - uten
tilslutning i tro - være grunn nok for
stemmerett?
Kanskje
det kunne være en ide å forhøre seg med kirkens overhode, øverste leder –
Kristus. De troende samles i bønn og ber ”vingårdens herre” (Gud) om
å sende ut arbeidere i vingården.
Arbeid i Guds rike er å stå i et lydighetsforhold til Kristus. Det
høres ikke spesielt demokratisk ut, men det er grunnlaget for sant demokrati
mellom mennesker. I tillegg har vi også modeller i NT og formingen av nye
menigheter, valg av roller og ledelse.
Kanskje
vi skal kaste av oss gamle kulturfrakker med politisk korrekte slagord på
jakkeslaget, og komme tilbake til kildene for tro og virke: Kristus og den
Hellige Skrift, med veiledning av Den hellige Ånd. Det skader heller ikke å
kjenne til den kristne tradisjonen i historien. Mange hellige menn og kvinner
har gitt oss forbilder i tro og liv.
Demokrati
i menighetsliv, i kirkesammenheng, fungerer så lenge hver av delegatene er
bundet til Gud i sin samvittighet, og dermed stiller med ’bundet mandat’.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar