Vigsel:
Hva betyr det å gifte seg i kirken?
Er det en
handling innfor Gud, eller en kirkelig pyntesak?
Det siste
bryllupet jeg var i var et bryllup der to kristne unge mennesker sto brud og
brudgom. De hadde valgt et lokale som tidligere hadde vært et kapell, men var
nå litt av hvert - litt coffee shop, men
utsalg av ulike ting. Man kunne leie det som et back drop for vielser. Paret
hadde medbragt prest, hadde lagt opp seremonien i samarbeide med vigselsmannen,
hadde lagt inn mange gode innslag – blant annet nattverd for de to.
Den offentlige delen – med
dokumenter som skulle undertegnes, osv – var dels gjort på forhånd, og dels
gjort etter seremonien. Egentlig var den
juridiske delen av avtalen mindre viktig i dette bryllupet. Paret ville ha en
offentlig markering av sine løfter til hverandre innfor Gud og familie og
venner.
Andre i slekta,
som ikke definerer seg innenfor den kristen tro, velger andre ’back drops’ for
sin vielse. Her til lands er det
fortsatt en del som hopper over hele vigsel og seremoni-opplegget og flytter
sammen uten å inngå noen spesiell samlivsavtale.
Ok,
så nå kommer jeg snart til spørsmålet mitt: Hvem kvalifiserer til en
kristen vielse innfor Gud? Er det nok at vedkommende bryllupsaspiranter fikk
dåpsvann skvettet på seg i spebarns-alderen? Og skal de nå få ’skvette litt
vievann’ på seg og fortsette i den kristelige tradisjonen? Så vidt jeg vet,
kommer kommende brudepar fortsatt til en
samtale eller to for presten, men om de
forstår at de gir sine løfter innfor den Hellige Treenighet, vet jeg ikke. Og
om de forstår at et møte med den Hellige har konsekvenser for liv og lære, det
er jeg heller ikke sikker på. Hva betyr
det, egentlig, å gifte seg i kirken?
Vi har hatt en heit debatt i aviser
i det senere, hvor selve vigselsliturgien har kommet i fokus, primært fordi Dnk
åpner for et kirkelig velsignelsesrite av to individer som klart lever i
motsetning til Guds vilje. Men hva med alle andre, som også i sin vanlige
ferdsel lever i motsetning til Guds vilje, mer eller mindre selvbevisst, hvorfor kommer de til presten for å få Gud
som vitne på sine ekteskaps-løfter?
Er det
kanskje heller for å ha litt kirkepynt på dagen? Kan man ikke like godt leie
et passelig bygg, skape sine egne
liturgier, og vil man ha Gud med, legg til rette for det. Vil man ikke,
så legg til rette for det. Uansett er vigsel en offentlig, statlig handling.
Pynten er noe annet.
Så vidt
jeg har registrert, blir DnK skilt fra staten i 2017, og med det blir det
spørsmål om hvilke statlig funksjoner kirken som institusjon skal ha. Det mest
naturlig er at den ikke skal ivareta statlige funksjoner i det hele tatt, og dermed
ikke skal finansieres via statlige midler, som nå, gjennom statsbudsjettet.
Kirkebygg
ivaretas av kommuner i dag fordi de har et eierforhold til byggene. De er nok
innviet til kirkelig bruk, skvettet med vievann i en liturgisk handling - men
byggene brukes allerede i dag til konserter som ikke nødvendigvis har noe med
kirken å gjøre. Det sakrale rom er i funksjon under en gudstjenestelig
handling. Der Herren selv er tilstede, er tiden og rommet helliget. Bortsett fra det, ligger det ikke noen
’hellighet’ i luften, i kroker og kriker.
En kirkelig vielse av brudepar er en
gudstjenestelig handling. I den er Herren nær, etter sitt løfte. Kanskje, hvis flere ble oppmerksom
på det, ville de unngå denne sammenhengen. De kunne velge seg andre steder
og måter å feire på.
Sant nok, det finnes vel en mulighet innen DnK å presse fram og
forvente en liturgi i kirkerommet som utelater alle former for referanse til
Gud, Jesus Kristus og den Hellige Ånd. Det blir en passende, sekulær liturgi
for folk flest.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar