tirsdag 6. august 2019

Tanker om ‘liberal teologi’ og kristen ‘fundalisme’.

En av mine yngre venner tok opp dette med fundamentalisme i et av sine innlegg på hans egen blogg, og jeg ble inspirert til å sette noen tanker på papiret i en tidlig morgenstund.


Jeg tenker ar de fundamentalistiske strømningene i norsk kristenliv har kommet som reaksjon, og den er tidfestet, i og for seg kulturelt betinget. Det som var selvfølgelig, ble ikke poengtert. Det som ikke var stridsepler, ble liggende uten kommentar. At vi er Guds skaperverk, og lever med Guds velsignelse i mat, arbeid, klær, gode hjem, glede i fellesskap osv. var – og er – en selvfølge. Hvordan leve som kristen var innebygget i en kulturarv, og det hadde basis i kirkens lære, i Luthers katekismer. Det moralske kompasset var så å si innebygget. 

Når det jeg i store trekk kaller ‘liberal teologi’ kom som en strømning i akademiene, kom reaksjonene deretter. Metoden, en historisk-kritisk metode, ble anvendt på Hellige Skrifter, og metoden var mer sann enn innholdet i skriftene. Metoden var vitenskapelig, og for å hevde seg som vitenskapsmenn og - for noen bevise, for andre betvile – det bibelske innholdet, la man ulike teser og teorier fram. 
Det gjaldt datering av historisk materiale. Her kommer mange aspekter inn, for som kjent, kan man ikke gå tilbake i tiden, og ‘bevis’ dreier seg om grad av sannsynlighet. Her strides fortsatt de lærde, og ulike mer eller mindre oppfinnsomme teorier florerer. Dette har i grunnen blitt en egen gren av forskningen: nye teorier angriper tidligere teser og teorier, ...og man får sitt akademiske bidrag på trykk i en eller annen journal.
Datering av profeter og historiske bøker i bibelen har i denne ‘liberale’ tradisjonen et sterkt anliggende i å motsi den tidsrammen som det bibelske materialet selv indikerer. Dermed setter akademikere seg til doms, i sin bedreviten. 

Det gjaldt også å anvende systematisk tvil på opplysninger, påstander i det bibelske materialet, som f. eks. Abrahams og Sarahs eksistens, om kong David egentlig noen gang var konge, eller om disse fortellingene var anekdoter, oppdiktet for egne formål, osv. Var det politiske motiver som lå til grunn? 
Kanskje mer kjent er ulike teorier om Gen 1-11, ‘urhistorien’ og hvordan den har blitt gjenstand for mytologisering, bagatellisering, eller direkte fornektelse av at fortellingene har noen form for sannhetsverdi. Det finnes mange andre eksempler, men disse illustrerer greit nok.

Innenfor historisk-kritisk metode er det vanlig å oppfatte gamle, overleverte tekster som redigerte utgaver av sammensatt materiale, og arbeidet er å forsøke å identifisere ulike ledd. Da er det satt opp kriterier for sortering. Poenget er vel å komme fram til et mer originalt dokument, et ur-dokument, og da skal dette gi en mer opprinnelig mening. Her kommer vi inn på dissekering av bibeltekster, hvor ulike ord og vendinger blir plukket ut, fordi kriteriene tilsier at de kan komme fra en annen kilde. Kildegransking, kildekritikk, kildeteorier har ulike filosofiske begrunnelser. 

Det er ikke uvanlig at det idemessige utgangspunkt som ansporer til kildegranskingen finner sin begrunnelse, for en leter etter noe og avfeier alt annet som ikke passer inn i ideologien... 

Mye mer kunne sies om ‘liberal teologi’, men ankepunktet mot alt dette er at Guds Ord mister sin autoritet, dels fordi det oppfattes som menneske-ord og ikke åpenbaring av Gud i historien. Folk flest blir usikre på hva de kan ta til seg og ikke av Bibelen. Det blir mye forvirring, og det kjennes som om bare de lærde kan finne ut av hva som er sant og ikke.
Her kommer altså flere utfordringer i kjølvannet av denne ‘liberale teologien’: fornektelse av Guds Ord som Guds-ord, forvirring, og dermed makt til dem som sier de vet. Det er ingen appell i forkynnelsen, fordi autoriteten i Bibelens ord er angrepet. 

Når denne spesielle autoriteten som åpenbaringsord ikke har noen appell, forblir mennesker i sin uvitenhet om Gud, om frelse og evig liv, og om det gode liv her og nå. Når jeg sier ‘det gode liv’, tenker jeg på hvordan det er å leve som kristen i hverdagen, med sine gleder og sin indre kamp fra tid til annen.

Ok, så kommer reaksjoner fra grasrothold og fra kristenledere som tar til motmæle mot hvordan Guds Ord blir behandlet, mot at mennesker blir avskåret fra å komme til tro og få evig liv. Det blir særlig viktig å proklamere Ordet, gi det tilbake autoritet, og dermed stå imot ‘liberale teorier’. 

For mange ble det best å ikke ha noe med det akademiske teologiske klimaet å gjøre, og bare ta Guds Ord som det sto, ta til seg det en fikk noe ut av og la resten ligge. Dette var vel en lavkirkelig, folkelig, reaksjon. Det ble viktig å stå for det som var rett og sann tro, å stå imot akademisk vranglære, og videre skille seg fra generell religiøsitet, og betone synd/nåde- motsetningen, og ha en himmelvendt holdning til livet. 
Det er vel noe av dette vi kaller kristen fundamentalisme. 

Men hva så , når denne fundamentalismen blir satt i system? Det skjer naturlig nok etter et par generasjoner. Formen og innholdet blir videreført, men det opprinnelige kulturelle klimaet har endret seg, og mange selvinnlysende ting blir ikke uttrykt, mye av det gode blir tiet om. Så ender en opp med en ny skjevhet, hvor selv det enkle og fundamentale blir en slags ny tvangstrøye. 


Så, hvor står jeg selv i alt dette?
Som teolog og har jeg lest/hørt meg lei på finurlige teorier som ikke leder til å bygge opp om de helliges samfunn. Jeg er skeptisk til ideer og ideologier innen historieforskningen, fordi jeg ser politiske motiver for å fornekte historietilknytning,  f.eks.  mellom folk og land i jødisk historie. Jeg er tvilende til sannsynlighetsargumentene om datering av ulike skrifter, fordi kriteriene er så selektive at en kan få det resultat en selv helst vil. 
Forskning på bibelens tekster som ikke har til hensikt å bygge opp om kirken og de helliges samfunn er etter min bedømmelse nokså fåfengt og unyttig. 

Jeg har full tiltro til Gud, og han åpenbarer seg i historien gjennom Bibelens mange tekster, gjennom Jesus Kristus, og sender sin Hellige ånd, så vi kan komme til tro og få en ny fødsel, nytt liv som varer inn i det evige. Jeg vet Gud er skaper og opprettholder, og er dermed tilstede i min hverdag. Ånden er min veileder, og i valg mellom hva som er rett og godt og etter Guds vilje, får jeg klare råd. Jeg blir minnet på Guds-ord. Bibelen har mange bøker, og vi har mange vitnesbyrd om hvem Gud er, om rettferd og nåde, om å leve i forholdet il Gud, og til medmennesker. Det er nedtegnet av mennesker, i tid og rom, men Gud er den samme. Jeg er takknemlig for Salmenes bok, for her er det bønner fra et oppriktig (og syndig) hjerte, men samtidig sterk bevitnelse om hvem Gud er i livets stormer. Visdomslitteraturen er nyttig. Alle de historiske bøkene vitner som Guds ledelse, hans omsorg, hans vilje, og om synd og nåde... for det er svært menneskelig å yte motstand mot Gud. Evangelietekstene forteller om Jesus, og gir glimt inn i Guds verden – det kan være nokså umulig å forstå, men det er ikke alltid nødvendig å presse alle sannheter inn i forstandskategorier. Her har vår kultur noe å besinne seg på. Hva Paulus deler av innsikt og åpenbaringer er gull verd, og det gjelder også de andre brevene fra apostlene. 

Gud er ikke en teoretisk størrelse som jeg kan filosofere over. Gud er Gud.
Jesus Kristus er Gud. Den hellige Ånd er Gud. 

Enhver som tar sin tilflukt til Kristus, blir født på nytt av Guds Ånd og begynner det evige livet med Gud. På Capernwray hørte jeg mye om «Christ who lives in you and through you”, og det er et livskraftig kristent prinsipp som Paulus snakker mye om. Det er snakk om livet her og nå, og ikke bare om livet etter døden. Det vektlegger også en virksom Gud, en levende Kristus, som møter mennesker gjennom mitt liv i hverdagen. 

Capernway Hall 
Jeg kunne fortsette å snakke om livet med Gud, men jeg kom til å slite ut min leser. Det handler om å leve, vet du, og det er livsviktigJ

4 kommentarer:

  1. Ja, her var det mykje vitugt og godt.

    Går det an å spørje om du kan vere hakket nærare det inste hjarta og leggje ut nokre av dei tankane, i tilknyting til liv og teologi og erfaring?

    Ikkje til forkleinelse for det du skriv, for det er som sagt mykje vitugt i det. Men det er også mykje "verna", opplever eg.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg kan prøve. Erfaring er jo så mangt, og jeg velger ut enkelte hendelser.

    Kanskje vi kan begynne med den nye fødsel.
    Dette er ikke en metafor, men en virkelighet på samme måte som jeg da jeg ble født av min mor en junidag i 1956. Jeg ble født på nytt igjen høsten 1971, denne gangen av Guds Ånd. Helt konkret fikk jeg en ny ånd i meg, men som ikke var meg. Det var Guds Ånd. Hvordan hendte det? Jeg var på vei hjem fra et alminnelig bedehusmøte, og jeg kjente et kall i hjertet, nesten som en stemme som sa: hvilken vei blir det, Anne, din vei eller min vei? Jeg stanset og stirret mot himmelen. Gud hadde oversikt, trygghet, framtiden i sine hender. Jeg hadde kaos, usikkerhet, og ingen oversikt. Det var et valg, ingen tvang, men det var også en overveldende overbevisning om at Guds vei er den beste. Jeg overga meg til Gud. Vi blir født på ny ved tro, og det er en Guds handling.

    Jeg vet at teologien – og kirken – sier at dette skjer i dåpen, men uten tro kan ingen se Herren. Nei, det er ikke den nye fødsel som skjer i dåpshandlingen i kirken når barnet er for lite. Vi legger barnet i Guds hender og overgir det til hans nåde. Selv Luther gjør det klart at uten at en tar sin tilslutning i tro, er ikke dåpen i seg selv nok.

    «Derfor, dersom noen er i Kristus, er han en ny skapning» sier Paulus.
    En ny fødsel er en ny begynnelse, og det tar litt tid å vokse opp.
    Jesus snakker også om denne nye fødselen og Den hellige ånd. Jeg som menneske kommer aldri til å ha kontrollen over hva Den hellige ånd gjør, og hvordan han virker i mitt liv.

    Det er klart jeg hadde både lest i og hørt fra Bibelen i et par år før denne hendelsen, så det kom ikke uventet, men jeg tror samtidig at denne hendelsen har vært grunnleggende i mitt Guds-forhold. Jeg forholder meg til Gud som en levende Gud, en Far i himmelen, en Gud som kjenner fortid og fremtid – og i neste omgang forholder jeg meg til Bibelen som Guds ord.

    (Lang tenkepause – lost in memories – men jeg kan jo ikke komme med hele livshistorien)

    Siden jeg ikke vil si noe om andre i offentlige fora, kan jeg bare si i mer generelle termer at Gud har vært en støtte i tykt og tynt de siste årene, latt meg få hvile, vist meg omsorg gjennom andre mennesker som har kommet inn i livet og deltatt på en måte som letter min byrde. Alene Gud kjenner mine innerste hjertesukk, mine bønner er vel kjent for ham. Jeg finner hvile i å komme til Gud med alle ting i bønn. Jeg leser fra Salmenes bok og ber med salmisten, eller jeg leser i bønneboka og ber med. Min erfaring er den at å komme fram for Guds ansikt er som å drikke fra livets kilde. Jeg blir styrket. Jeg kjenner en dragning og lengsel etter å bringe mennesker fram for Gud, og jeg tenker på det som et kall til å be. Så vil Gud selv svare i sin visdom.
    (forts)

    SvarSlett
  3. Jeg har så mye å glede meg over, og alt jeg har er en Guds gave.
    Jeg er litt usikker på om det neste eksempelet høres ut som ‘herlighetsteologi’, men det får du dømme om selv. Før vi kom til Norge var vi begge arbeidsløse og bare en av oss hadde arbeidsledighetspenger, og det var ikke så mye - ca 6000 kr i måneden. Vi drev og søkte jobber og jobbet litt med frivillige ting, men noen ny jobb ble det ikke. Vi hadde ikke noe gjeld og greide oss ok, men det var ikke noe framtid. En venninne og jeg ba om å få et Ord for Året og vi skulle feire nyttår sammen i 2009/2010. Jeg tenkte Kolosserbrevet ville være et godt sted å begynne, men øyet mitt falt på slutten av Filipperbrevet i stedet, og det ble et ord derfra som kom tilbake til meg de neste dager før nyttår. «Så skal min Gud, han som er så rik på herlighet i Kristus Jesus, gi dere alt dere trenger.» Jeg visste vi hadde alt vi trenger i Jesus, og var litt usikker på hvordan å lese dette. Paulus snakker om materielle goder. Hm. Jeg delte det med vennene våre. I januar fikk Jerry en ny jobb, en som han kunne gjøre fra hjemmekontor. I februar fikk jeg tilbud om jobb på Kvitsund. Det kjentes som dørene ble lukket i USA, men åpnet seg i Norge. Det kjentes som Guds omsorg og ledelse. Så vi dro.
    Og vi har alt vi trenger og noe å dele med andre. Alt er Guds gave.

    Egentlig tenker jeg ikke så mye på «finne» Guds vilje for mitt liv, for Guds vilje har mer med hvordan jeg lever enn hvor jeg bor eller hva jeg tjener til livets opphold på. Om jeg bor i USA eller Norge, eller et annet sted er mindre viktig. Guds ånd er den samme.
    Det er ikke bare skriftord som gir meg veiledning, men også noen erkjennelser basert på følelser og fornuft. En ting er at jeg ikke lenger ytrer meg så mye i offentlige fora som aviser og blader, men kjenner et kall til å be. Mine ord kan komme ut for Gud, og han har makt og visdom til å la ting skje.

    Som sagt har jeg mye å glede meg over, og alt er Guds gaver: En katt som maler og fikser håret mitt, en hund som kommer i full fart opp trappene og skal fortelle meg høylytt at naboen har kommet hjem og pakker ut bilen. Deilig sommerhonning. Farger! Gammelt og inspirerende hus. Lyden av føtter som kommer. Regndråper. Prosjekter i gang. Familie. Venner. The beauty of the ordinary.

    Ja, ja jeg har kommet med et slags bidrag. Det ble ikke systematisk, ikke belagt med skriftord eller sekundærlitteratur. Jeg har tenkt en del på dette i dag, og det var vanskelig å velge eksempler, for de er jo mange, siden jeg har levd lenge.
    Kanskje det som henger igjen er at Gud er en som hører våre ord, som kjenner oss i vårt innerste hjerte. Han er trofast, og han slipper oss ikke, men er med oss i vår vandring.

    SvarSlett
  4. Ja, takk for at du delar. Personlege erfaringar er jo "subjektive", og kan tolkast i mange retningar, men dei er jo ofte veldig verdifulle, og det er ein sjølv som ber den djupaste tolkninga av dei. Det var elles også interessant å lese om dykkar erfaringar før de kom til Noreg, også i møte med bibeltekstar etc.

    SvarSlett