torsdag 13. august 2015

Et humanistisk argument mot homofiliens destruktive elementer.

Om det sanne, det rette og det gode:
Et argument mot homofiliens destruktive elementer.

Antikken har ulike triader, som den indre sammenheng i det sanne, det gode og det skjønne. Likeledes har etikken sammenhenger der begreper definerer hverandre, og i denne sammenheng ser vi på ”det sanne, det rette og det gode”.

La meg begynne med en sammenligning: Alkoholisme, en fysisk og psykisk avhengighet av alkohol, har vist sterke destruktive virkninger for den personen som har kommet inn i dette livsmønsteret, for foreldre, for eget etablert familieforhold – som ektefelle og barn, for arbeidsted, arbeidskapasitet. Individets selvrespekt er sterkt redusert. Det bidrar ikke til det gode i samfunnet, men blir et destruktivt element.
Få i dag vil foreslå at enhver alkoholiker må få leve ut sin alkoholisme, og at evt. samfunnet skal legge til rette for at individet får lett og rimelig tilgang til alkohol. På toppen av det vil få argumentere for at geistlige skal bistå med en kirkelig velsignelse av alkoholikerens livsmønster. Og vi må spørre: hvorfor? Svaret ligger i observasjoner av de destruktive elementene for individ, familie og storsamfunn. Derfor går vi også sammen om å gi vedkommende hjelp som slikte med alkoholavhengighet. Vi skaper støtteordninger for familien, for at livet skal bli godt å leve. Dette koster samfunnet en god del penger og ressurser, men vi mener det er verdt det. Vi ønsker å bygge et samfunn som verner om det gode.

Homofili og avhengighet – her er det ingen konsensus, og området trenger mer forskning for å utvikle teorier. Så langt har den biologisk forskningen avklart at seksuell dragning mot likekjønn ikke er genetisk eller biologisk betinget. Man er ikke ’født’ sånn i biologisk forstand. Det er en viss konsensus for at fenomenet er psykologisk betinget, men teoriene er varierende for forklaringen av hvordan og hvorfor noen velger å følge denne dragningen. Sammenligning med fysisk og psykisk avhengighet til rusmidler er et felt hvor det er mye å hente. Her kommer vi inn på en form for avhengighet som ikke er stimulert og satt i gjenge av kjemiske stimuli, men det er likevel kjemiske og fysiske elementer inne i bildet. Det oppstår en avhengighet som angriper personligheten. I personligheten ligger identitet og selvforståelse.
Forfatter Greta Aune Jotun har tatt til orde for at storsamfunnet må ta kjønnsforvirring på alvor, hjelpe unge og voksne med å finne veien tilbake til et naturlig kjønnsliv. Hun oppfordrer norske politikere og kirkeledere til å se det destruktive i skeiv aktivisme.
Hva er det sanne?
Det er viktig å stille spørsmål om hvem som definerer hva som ligger i ’homofili’. Er det trender i psykologien? Er det en homofil selvforståelse? Finnes det flere former, siden det finnes flere uttrykk for det?
Mer eller mindre egendefinerte kategorier opererer med en rekke ulike former: bifil, transvestitt, pedofil, flere-seksuell, tidvis homofil, sodomitt med dragning mot dyr, m.fl. I denne sammenhengen kommer vi inn på etiske valg. Vi møter strømninger i en livsform som ikke vil anerkjenne etisk ansvar overfor sine medmennesker eller storsamfunn, men som krever en frihet til å leve ut sin egen seksualitet, til sin makt-rett til å utøve sodomi på andre, seg selv og uskyldige svake. Her møter vi militante forsvarsforskalinger, og de vil angripe og forsvare sitt territorium, og de vil utvide sitt territorium med makt.

Hva definerer etikken? Hva og hvem definerer hva som er det rette? Hvis vi legger flertallets konsensus til grunn, bifaller vi ideen om at ’massen har alltid rett’. Historien har vist oss at massen kan lett forledes. Hvis vi legger menneskelig erfaring og følelser til grunn, vil vi unektelig havne i en glidende bølge av relativitet. Ligger derimot det etiske norm-grunnlag i noe utenfor oss, kan vi forholde oss til det individuelt og tolke det i våre fellesskap. Vi har lover og regler for samfunn som er bygget på ideologier av denne typen, og det er en fordel for hver generasjon å komme tilbake til kilden. Bibelens mange bøker er en slik kilde.

Hva er rett?
I triaden jeg innledningsvis nevnte, defineres det rette i lys av det sanne og det gode. Det er derfor ikke vilkårlig og individuelt, og dermed relativt, hva som er rett. I henhold til hva homofili er og ikke, kommer spørsmålet: hva er rett? Vi hører røster som gjentatte ganger tar til orde for at en seksuell dragning er i seg selv en grunnsetning for at den skal leves ut, og at dette ikke skal hindres av samfunn eller sosiale normer. Individets rett til selvutfoldelse overskrider ethvert annet individs tanker, følelser, normer, overbevisninger, osv.
Et menneske lever ikke i isolasjon, men i et fellesskap. Et menneske er ikke uten familie, men har en mor, en far, storfamilie. Vi er naturligvis berørt av hverandre. Som vesener er vi mennesker sosiale, og vi står i unektelige ansvarsforhold til hverandre. Det sårer en far, en mor, når et barn fornekter sitt medfødte kjønn og velger et unaturlig seksualliv. Det sårer andre menn – som blir vraket; andre kvinner som blir vraket i deres identitet. Det er en trussel mot menneskehetens eksistens, fordi seksualitet har det primære formål å bringe ætten videre. Det argumenteres at homofili er mer enn seksualitet – det handler om å elske et annet menneske. Er det da snakk om en søsterkjærlighet, om en broderlig kjærlighet? Nei, det er hele spekteret – med de erogene sonene intakt – som er innforstått.
Som sagt, spørsmålet om det rette er et etisk anliggende. Det angår hvordan vi lever sammen i samfunnet, og i denne sammenhengen er homofil praksis nedbrytende og en trussel til videre eksistens. Etikkens ideologiske grunnlag er normgivende. Det vi ser i våre dager er at dette grunnlaget er under angrep, og normene endres og dermed også det som kalles ’normalt’. Med vitende og vilje ødelegger dette angrepet grunnelementet i det menneskelige samfunn, som er familien. Spørsmålet gjenstår er: hva er det gode?

Det gode
Det gode’ står i den tilsvarende sammenheng som det rette og det sanne, og defineres i henhold til disse to. Det gode er ikke et begrep til individuell definisjon, på en slik måte at enhver finner hva som er godt for en, hva som tilfredsstiller. Da vil vi lett have i en egoistisk hedonisme. Det gode er det som bygger opp, det som verner, det som gir rom for liv og vekst. Det gode står i etikken tjeneste. Det forholder seg til sannhet, i motsetning til å forsvare løgn. Det verner om individets rett i samfunnet – men ikke om individets rett til  å ødelegge, verken seg selv eller andre.

Det sanne, det rette og det gode – sett i sammenheng til hverandre, bidrar til refleksjon over de destruktive elementene ved homofil praksis av ulikt slag i samfunnet. Fordi det er naturstridig å definere seksualitetens primære formål til noe annet enn det å få barn, er det også etisk uforsvarlig. Vi lever i ansvar for hverandre, og vil derfor verne om det som er vårt felles beste.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar