torsdag 8. oktober 2015

Salme 139, 1-12



139Til korlederen. Av David. En salme.
       
           Herre, du ransaker meg og du vet –
         
   
  2 du vet om jeg sitter eller står,
          på lang avstand kjenner du mine tanker.
         
   
  3 Om jeg går eller ligger, ser du det,
          du kjenner alle mine veier.
         
   
  4 Før jeg har et ord på tungen, Herre,
          kjenner du det fullt ut.
         
   
  5 Bakfra og forfra omgir du meg,
          du har lagt din hånd på meg.
         
   
  6 Det er et under jeg ikke forstår,
          det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.
         
   
  7 Hvor skulle jeg gå fra din pust,
          hvor kunne jeg flykte fra ditt ansikt?
         
   
  8 Stiger jeg opp til himmelen, er du der,
          legger jeg meg i dødsriket, er du der.
         
   
  9 Tar jeg soloppgangens vinger
          og slår meg ned der havet ender,
         
   
 10 da fører din hånd meg også der,
          din høyre hånd holder meg fast.
         
   
 11 Jeg kan si: «La mørket skjule meg
          og lyset omkring meg bli natt.»
         
   
 12 Men mørket er ikke mørkt for deg,
          natten er lys som dagen, mørket er som lyset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar