mandag 6. april 2015

Om det hellige rom

Velkommen til et eget rom for tanker, tro og det vakre.
"Sacred Space and Time" er et uttrykk som angir en sakral virkelighet.

Jeg er for tiden opptatt av sakral arkitektur, av språk, mening, tro og liv, sannhet, tenkning, estetikk...
Jeg vandrer i filosofenes labyrinter, med et godt tak i Guds hånd, så jeg ikke går meg vill. Jeg tror på en dynamisk, virkekraftig Gud som Bibelens bøker vitner om. Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre... Og jeg tror på Den Hellige Ånd.
Mitt utgangspunkt for tenkingen er enkel: Gud er.
Sannhet - Hva innebærer  begrepet 'sannhet'? Jeg kan begynne med begrensende ord som:  kunnskap, viten, visdom, innsikt, erkjennelse... hvordan definerer vi 'åndsvitenskap'? Hvilke kriterier har jeg for å snakke om at jeg kan vite noe om tro og tolkning? Hvordan kan vi arbeide 'vitenskapelig'... hvilke metoder har vi som fungerer for åndsvitenskapene? Jeg pusler med arbeider av Gadamer, Vanhooser, Platinga...og snart Nicholas Woltersdorff...og i den menneskelige dimensjon stirrer jeg Emanuel Levinas inn i øynene.

Jeg tenker som så at for å legge til rette for en tolkning ev det sakrale rom, trenger vi noen håndgripelige redskaper som kan definere våre begrensninger, våre nedslagsfelt i hva vi kan si noe om; for den subjektive opplevelsen er vanskelig å sette i system - såfremt den ikke kan klassifiseres for intersubjektiv, og bli et uttrykk for kulturell reaksjon av noe slag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar